2011. szeptember 13., kedd

Roped Solo Tech 1#

Néhányan írtatok és kérdeztétek, hogy amikor önbiztit használok pontosan hogyan teszem azt. Nagyon-nagyon sok módja létezik az önbiztizésnek, alpvetően én két osztályba sorolnám őket: a, az eszköz nélküli b, az eszközzel való. Természetesen a körülmények és az adottságaink szerint kell megválasztani a helyes metódust, én például alpin szabadmászó utakban ahol önbiztiznem kell nem szeretek GriGrit és Jumárt(lásd majd alul) cipelni, mivel a használatuk  sokkal időigényesebb és körülményesebb, ilyen helyzetekben a jó öreg csomózás szerintem a legjobb módszer. Természetesen ezt pl csak a "haladósabb" (alpin max VI) ig használok ahol viszonylag kicsi az esés kockázata, mivel ha megtörténik akkor a kiengedett kötélszárat végigessük az uccsó köztesig. Én Colintól lestem el számos trükköt, csekkoljátok (www.colinhaley.blogspot.com). Ő gyakorlatilag minden szólójánál használ hasonló önbiztit. Továbbfejlesztett változata, ha nem rögzíted alul a standban a kötelet, így egy hossz kimászása után nem kell visszaereszkedj kiszedni a hardweart. Természetesen ez csak akkor működik ha azonos úton jössz vissza. De Colinnál megtaláljátok.
A téma viszont amiért ezt írom a szerintem legjobban használható önbiztis eszközös (b) módszer. Nehezebb szabadmászásnál, trepninél, esés kockázatánál a legjobban használható..... szerintem. A neten sokhelyen terjed a GriGri szarráfúrásos módszer amit viszont ez teljes egészében kivált, sőt sok tekintetben jobb is. Már csak azért is, mivel én finnyás vagyok és nemszeretem szarráfúrni a mászócuccaimat. A módszer lényege itt jobbra található. A mászógépet(piros) - egy hagyományos jumározással ellentétben - lefelé állítjuk, és a combunkra erősítjük. Én az így felülre került karabíner nyílásba a caritoolomat akasztom (ezen lóg), és a lifegés elkerülése végett pedig egy ziazsák tartő hevederrel a fogantyú alapból felső részén szorosan a combomra rögzítem. Így teljesen fixen áll és nem akadályozza a mozgást. A GriGrit(piros) a normális önbizti módba bekötöm. A kötelet először bakasztom a mászógépbe, majd a Grigribe. Az ábrán a kék szaggatott vonal jelzi a bemenő kötélszárat, a zöld szagatott a GriGri és mászógép közöttit, az arany pedig a kilépőt. A rendszer segítségével félkézzel is pofon egyszerű felhúznunk egy adag kötelet (=zöld szagatott vonal hossza nő) hiszen a mászógép blokkolja a visszacsúszást, és egy nehéz résznél nem kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy a GriGri blokkol, mi meg két kézzel rángatnánk de nemtudjuk. Én nagyon sokszor találkoztam ezzel a problémával, főleg ha 30-40m van kiengedve és úgy mászol. A GriGri átfúrásos módszer valóban javítja a kötéladagolást, azonban a problémát nem oldja meg, hiszen hirtelen rántásnál a GriGri ugyanúgy blokkol. Remélem nem lett túl kusza az ábra, és tudjátok használni.... csak ügyesen!!!

Nincsenek megjegyzések: